Linselyst AS

Lier Mentalsykehus #2

In Gamle Lier Mentalsykehus on oktober 8, 2009 at 2:25 pm

Dette stedet er mildt sagt forheksende, hvorfor blir jeg ikke ferdig med det ? Det er som om det hvisker til meg, kom inn, bli hos meg.

Come, come

De tomme vinduene kikker ned på deg, inviterer deg med sine åpne vinduslemmer, kom til oss og hilse på.

Miss you

Det er som om de gamle gardinene skal vise vei. Og det er fristende å gå inn igjen, inn til den pulserende kjernen. Energiene ligger tykk som ertesuppe her.

Bare stig på, vi har savnet deg. Jeg går rundt hjørnet og inn på baksiden, det flotte bygget nesten kneiser mot meg.  Veggene er preget av forfall og manglende tilsyn. Det gir huset et trist og etterlatt utseende, som en tilårskommen beautyqueen.

Rehab

Med et åpent sinn, kan man se disse bygningene som vakre, men når man vet om skjebnene som ble behandlet her, vet man at skjønnheten kun er overfladisk. Det gamle utstyret som står igjen, vitner om hva slags sted dette var. En uendelig tristhet siger innover deg, du kommer deg ikke unna.

Living room

Skjønt, vakkert og vakkert, så mye smerte kan vel strengt tatt ikke betraktes som pent. Det sies at Lier Mentalsykehus, eller Lier Asyl, som det het den gangen, er Norges mest beryktede når det gjelder åndelig aktivitet. Det er vel ikke særlig forunderlig, når man tenker på hvor mye skrekk og grusomheter som har foregått her.

  1. Får helt ståpels jeg.. det er ikke ofte jeg får det.
    Dette er strålende dokumentert Cora 🙂

    • takker, prøver jo å vise stemningen på dette stedet da… sånn at man kan føle det, uten å nødvendigvis dra dit selv…

  2. Wow… skikkelig bra skrevet og utrolig fantastisker bilder!!
    I loved it!! mer mer mer!

  3. Wow, jeg er veldig imponert. Selv blir jeg ogsaa lett betatt av slike steder, saa dette var helt supert aa lese.

  4. Utrolige bilder!Jeg ble veldig fasinert;)

    • Gøy å høre, det var et slit å ta dem, da stemningen på dette stedet var presis slik bildene viser det.

  5. Fantastiske bilder!
    Har også en dragning mot forlatte steder/bygninger, selv om de kan være skremmende. Nedslitte, gamle, med spor etter de som levde og arbeidet der…
    Må nesten ta meg en tur til Lier. Men i dagslys!

    • Dagslys anbefales, – absolutt. Om du er mer enn normalt skvetten, – som meg selv, – så anbefales også reiseselskap som er noe mer nøkternt. Utrolig hvor frynsete man kan bli på slike steder….

      Det er et ekstremt spennende sted, om du virkelig har lyst til å føle litt på gammel tid..

  6. Hei! Ser at det er en stund siden du har lagt ut dette, og også en stund siden noen har svart. Jeg har selv besøkt Lier Asyl, på nattestid (ville ikke bli oppdaget). Første gangen jeg var der var vi inne i bygg D (det som ligger øverst oppe i skogen), og andre gangen var vi i bygg A som ligger rett ved siden av bygg C som fremdeles er i drift. Jeg har aldri vært spesielt mottakelig for slike energier, men her merket jeg definitivt at det var noe i begge byggene. Eneste som var synd var at vi var flere der samtidig, skulle ønske jeg var der alene, eller at vi var max 3 stk. Lettvint å skremme hverandre opp på et slikt sted. Vi har også prøvd å finne «likhuset» uten hell. Det skal gå en gang fra kjelleren i et av byggene, men vet ikke hvilket. Jeg blir utrolig fascinert av slike steder, og lengter etter å dra dit igjen. Mye av spenningen er jo å se hvordan det er på utsiden, men når man kommer inn, og kan litt bakgrunnshistorie blir det ekstra spesielt. Blir veldig emosjonell av å gå rundt der, tenke på alle de fortapte sjelene. Også all mishandlingen som foregikk der! Noe av det verste var vel i bygget som fremdeles er i drift, nemlig Bygg C. Det de kalte 23-salen var dit mennesker kom inn levende, og ikke kom ut før de var døde. Ingen slapp ut av 23-salen levende. Her sendte man de man trodde kom til å dø allikevel. Og det gjorde de selvfølgelig, hvem som helst ville blitt utrolig svekket av forholdene på det stedet! Utrolig at slike «huleboer-metoder» ble brukt i norsk psykiatri så lenge. Godt at det finnes andre måter å helbrede på enn belter og å dope ned pasientene! Ingen her fikk et verdig liv.

    Spennende å se bildene dine, du har virkelig klart å fange stemningen, og gi et godt bilde av hvordan det var på Lier Asyl. Takk for at du har lagt det ut! Håper du fortsetter å dra på «utflukter».

    Varm hilsen fra Veronica

  7. Heisann Veronica.

    Du har rett, det var mye sterke energier i området, og det virker ganske hypnotiserende. Jeg, for mitt vedkommende, var i overkant mottagelig, da jeg fikk med meg et par sjeler hjem og måtte ha profesjonell hjelp til å få dem videre. En opplevelse jeg ikke unner så mange. Om du dras tilbake til stedet, så skal du kanskje tenke deg om. Når du går inn på stedet, så si høyt til deg selv eller de som evt. kan høre deg: Lys for meg og gå med meg! Og før du forlater området, skal du bøye deg ned og ta på bakken med fingrene, og si at du jorder energiene før du reiser og at du ikke vil ha noen med deg.

    Jeg har alltid eventyrlysten min intakt, men nå har jeg dessverre ikke tid til å reise på slike steder lengre. Håper likevel at du får utløp for trangen til å reise, men ha i bakhodet at det finnes mer mellom himmel og jord enn det man kan se og ta på.

    Takk for skryt av bildene. Jeg håper virkelig at jeg klarte å fange stemningen.

    Mvh Cora

  8. Åååj! Dette var superfine bilder og veldig passende tekst! Her føler jeg at du traff noe 🙂

Legg igjen en kommentar

